Ontwikkeling nieuwe tiltrotor op stoom

André Kesseler

2019-04-20 08:59:38

V-280

In het tweede jaar van testvluchten verbreekt de Bell V-280 tiltrotor een snelheidsrecord.

De Bell V-280-tiltrotor, een doorontwikkeling van de V-22 Osprey, dankt zijn naam aan de kruissnelheid van 280 knopen (520 km/u). Maar tijdens een testvlucht haalde de V-280 een snelheid van maar liefst 555 kilometer per uur. Als de UH-60L Black Hawk – een van de toestellen waarvoor de Valor een vervanger wordt – heel erg zijn best doet, haalt hij 360 kilometer per uur. Tijdens de meest recente test zette de V-280 dus een vinkje achter een van de voorwaarde waar hij aan moet voldoen.

Nieuwe generatie

De V-280 Valor maakt deel uit van het Future Vertical Lift-program, dat de US Army rond 2030 van een nieuwe generatie vertical lift-toestellen moet voorzien. Het is de bedoeling dat er door verschillende bedrijven vijf vliegende ‘concepttoestellen’ worden ontwikkeld, waarvan er eentje over een jaar of twaalf, uiteraard in verschillende versies, de UH-60 Black Hawk, AH-64 Apache, CH-47 Chinook, en OH-58 Kiowa-helikopters van het leger gaat vervangen.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Het grote voordeel van een tiltrotor is dat hij door zijn motoren te kantelen, verticaal kan opstijgen en landen. Eenmaal op hoogte draaien de motoren terug (dan veranderen de rotors in propellers), zodat het toestel de snelheidsvoordelen van een vliegtuig krijgt. In tegenstelling tot de V-22 blijven de motoren van de V-280 op hun plek en kantelen alleen de rotors/propellers. Als het toestel eenmaal klaar is, kan het afgezien van de vier bemanningsleden ook nog eens veertien volledig bepakte militairen vervoeren of aan haken onder de romp 4500 kilo vracht meenemen.

Defiant

Er zijn nog meer concurrenten in de race, waaronder de Sikorsky-Boeing SB>1 Defiant, een helikopter met een dubbele hoofdrotor en een propeller aan de achterkant, die het toestel een kruissnelheid van 460 km/u zou moeten geven. (Zie het filmpje hieronder.) De Defiant loopt in ontwikkeling flink achter op de V-280. Terwijl de laatste afgelopen week honderd vlieguren op zijn conto schreef, heeft de Sikorsky er pas twee uurtje op zitten.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Bron: Breaking Defense

Beeld: Bell

Heb jij de KIJK Hoogvliegers al? Deze special staat boordevol spannende verhalen uit de luchtvaart. Bestel hem hier voor maar €6,99.







Podcast KIJK en luister via JUKE



Meer Filmpjes