Staande kinderen doen beter mee in de les

KIJK-redactie

29 april 2015 09:00

Kinderen die in het klaslokaal zo nu en dan kunnen gaan staan, zijn aandachtiger dan de kids die continu zitten. 

Scholen hebben er al een tijdje een probleem bij; er zijn steeds meer kinderen te dik. Meer gym zou een oplossing kunnen zijn, maar de scholen willen niet dat de kinderen minder tijd hebben om te leren. Daarom wordt er de laatste tijd onderzoek gedaan naar sta-bureaus; bureaus waar aan je kunt staan én zitten.

Uit eerdere onderzoeken blijkt dat kinderen in een klas met zulke bureaus meer calorieën verbranden. Hartstikke mooi, maar toch was niet iedereen enthousiast over deze tafels; men was bang dat de kinderen sneller afgeleid zouden zijn. Wetenschappers hebben nu ontdekt dat dit niet het geval is. Integendeel: de leerlingen die zo nu en dan kunnen staan, blijken beter hun best te doen.

Onderzoekers testten de betrokkenheid van bijna 300 kinderen die een sta-bureau of een normaal bureau hadden. Ze deden dat door positief gedrag (het beantwoorden van vragen, het deelnemen aan een discussie) en negatief gedrag (praten wanneer de leerling niet aan de beurt is) te tellen. Ze ontdekten dat de leerlingen achter de sta-bureaus zich gemiddeld 12 procent beter met hun taak bezighouden. Dat levert per uur 7 minuten extra tijd op.

Bronnen: International Journal of Health Promotion and Education, Texas A&M University via EurekAlert!



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Nieuws