Tattoo zet zweet om in elektrische stroom

KIJK-redactie

13 augustus 2014 11:00

Onderzoekers hebben een plaktattoo gemaakt die tijdens een training je vooruitgang kan bijhouden. Bovendien kan de tatoeage stroom opwekken uit je zweet.

Met een flexibele sensor op een plaktattoo kunnen wetenschappers het gehalte lactaat – melkzuur – in je zweet meten. Aan de hand van deze gegevens kunnen sporters hun fitheid evalueren. Bovendien wekt de tattoo elektriciteit op. Helaas nog niet genoeg om je horloge er op te laten lopen, maar onderzoekers zijn bezig om de productie te verhogen. Ze presenteerden hun resultaten op de 248e nationale bijeenkomst van de American Chemical Society.

Lactaat

De tattoo werkt met behulp van het stofje lactaat, dat van nature in zweet aanwezig is. Deze stof komt vrij wanneer je lichaam niet voldoende zuurstof  bevat om suikers op de normale manier te verbranden. Om toch genoeg energie te verkrijgen om te kunnen sporten, wordt suiker dan omgezet in lactaat. Hoe intensiever de workout, hoe meer van deze stof er gemaakt wordt. In de tattoo is een flexibele lactaatsensor aanwezig. Die bevat een enzym dat in de aanwezigheid van lactaat een kleine stroom opwekt.

Het is daardoor mogelijk om bij te houden hoeveel lactaat iemand produceert zonder bloed af te hoeven nemen. Dit is handig voor professionele sporters die tijdens trainingen hun lactaatgehalte bijhouden om zo hun fitheid te evalueren. Ook patiënten, bij wie het gehalte moet worden gemeten om te testen op hart- en longziektes waarbij grote hoeveelheden lactaat worden geproduceerd, hebben er baat bij.

Niet teveel sporten

Bovendien hopen de onderzoekers dat de stroom binnenkort kan worden opgeslagen in een batterij waarmee je je elektronische apparaten kunt opladen. Voordat het zo ver is, is er echter nog wel wat werk te doen. Momenteel genereert de tattoo maximaal 4 microWatt, terwijl een horloge al 10 microWatt nodig heeft. De wetenschappers proberen nu om de stroomproductie omhoog te krijgen.

Opvallend is dat minder fitte mensen meer stroom produceren. Dit komt volgens de wetenschappers doordat zij eerder moe zijn dan fitte mensen en daarom eerder lactaat beginnen te produceren. Dus als je je zweet wilt omzetten in elektriciteit, kun je misschien maar beter niet teveel sporten!

Bronnen: American Chemical Society via EurekAlert!

Beeld: LocalFitness.com.au