Boten leggen automatisch aan met dit systeem

Laurien Onderwater

22 juni 2018 08:59

Volvo Penta

Volvo komt met een systeem om een van de lastigste handelingen van varen – het aanleggen – makkelijker te maken. Boten kunnen hiermee zelf aanmeren.

Auto’s die zichzelf inparkeren, bestaan al geruime tijd. En dat is een zeer welkome uitvinding geweest, want soms kan (in)parkeren een lastig klusje zijn. Maar een boot aanleggen in de haven is ook geen makkie. Vooral niet wanneer je hebt te maken met sterke wind, hoge golven en andere boten waarmee je kunt botsen. Gelukkig komt Volvo Penta nu met een systeem dat dat karwei uit handen neemt.

Self-docking

Er kunnen genoeg dingen fout gaan wanneer je een boot aanmeert. En wanneer dat mislukt, zijn de gevolgen vaak groot (en vooral duur). Volvo Penta – de Zweedse fabrikant van motoren voor de scheepvaart – beweert dit probleem nu te hebben opgelost met zijn self-docking yacht.

Het automatische aanlegproces bestaat uit drie stappen. Wanneer de boot zijn ligplaats nadert, herkent het systeem, dankzij verschillende camera’s en sensoren, dit en stuurt het een signaal naar de kapitein om aan te geven dat het klaar is om automatisch de boot aan te meren.

Zodra de kapitein het self-docking-systeem heeft geactiveerd, wordt de boot – met behulp van GPS – in de juiste positie gezet, zodat hij dock ready is. Wanneer het schip in de juiste positie ligt, zorgt het systeem ervoor dat het netjes kan aanleggen. Ook hierbij komen verschillende sensoren aan te pas, zowel op de boot als op de kade. Dit betekent wel dat ook de haven moet zijn uitgerust met sensoren, voordat de technologie optimaal werkt.

Onderstaand filmpje, gemaakt door Frank Biesboer (De Ingenieur), laat het aanlegproces zien:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Oude boten upgraden

Volvo maakt wel duidelijk dat de stuurman nog steeds nodig is aan boord, want die moet alles in de gaten houden en ingrijpen als het mis gaat. Het systeem kan dan ook op elk moment worden uitgezet.

Wat bovendien handig is aan het automatische aanmeren, is dat de techniek niet alleen beschikbaar zal zijn voor de nieuwste boten. Er komt ook een zogenaamde retrofit versie van de functie waardoor booteigenaren oudere vaartuigen een upgrade kunnen geven, zodat deze alsnog automatisch aan kunnen leggen.

Het self-docking-systeem werd gedemonstreerd tijdens een tussenstop van de Volvo Ocean Race in Göteborg, Zweden, waarbij een jacht van ruim twintig meter tussen twee van de Volvo Race 65-raceschepen werd gemanoeuvreerd. De demonstratie is in onderstaand filmpje te zien:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Bronnen: Volvo Penta, New Atlas, De Ingenieur

Beeld: Volvo Group

Lees ook:

 Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Filmpjes