Vulkaan Klyuchevskaya spuwt weer as en lava

KIJK-redactie

2013-11-06 09:00:21

De Russische vulkaan Klyuchevskaya was afgelopen maand erg actief. En dat levert mooie plaatjes op, geschoten vanuit de ruimte door de NASA.

Eén van de meest actieve vulkanen ter wereld, de Russische Klyuchevskaya-vulkaan, doet zijn reputatie weer eer aan. Sinds augustus is hij al onrustig, en spuwt met regelmaat lava en as. Eind oktober was hij op zijn hoogtepunt wat betreft activiteit. De NASA legde toen de vulkaan vanuit de ruimte vast.

Op de onderstaande, in kleur bewerkte, foto is de activiteit goed te zien. Dat de vulkaan zo actief is, verbaast wetenschappers niet. In de afgelopen drieduizend jaar zijn er zeker meer dan honderd grote uitbarstingen geweest. Twaalf daarvan gebeurden sinds het jaar 2000.

klyuchevskaya

Na deze grote explosieve activiteit van Klyuchevskaya verwachten de onderzoekers niet dat de vulkaan uitdooft. Voor dagelijkse updates kan je terecht bij het Kamchatka Volcanic Eruption Response Team.

Bronnen: NASA, PopSci