‘Waardeloze robots zijn veel leuker dan perfecte’

KIJK-redactie

2016-05-24 11:00:09

simone giertz

Waarom zouden robots altijd nuttig moeten zijn? De knullige robots van YouTube-ster Simone Giertz hebben maar één doel: mensen vermaken. De komische filmpjes zijn al miljoenen keren bekeken. “Het enige wat ik serieus neem is plezier hebben.”

KIJK: Waarom bouw je liever knullige dan handige robots?

“Ik ben zeker niet tégen perfecte, glimmende robots. Ik vind shitty robots bouwen gewoon veel leuker. Door iets te maken wat niet nuttig hoeft te zijn, geef je jezelf veel meer creatieve vrijheid. Daarom is het maken van waardeloze dingen een cruciaal onderdeel van elk creatief proces. Als je iets probeert te creëren, moet je niet zo streng zijn voor jezelf. Het is goed om veel verschillende dingen uit te proberen. Zelfs als je echt wil innoveren en iets wil gaan maken dat werkelijk nuttig is, is het heel belangrijk om te beginnen met dingen die niet echt werken.”

Hoe komt het dat je video’s zo’n hit zijn?

“Robots zijn normaal zo serieus. Mijn shitty robots hebben hetzelfde effect als wanneer je een zakenman in een luier zou zien: het is heel grappig als iemand die heel serieus is, iets volstrekt belachelijks doet. Maar eerlijk gezegd snap ik er niets van dat mijn videokanaal zo groot is geworden. Internet is een heel raar fenomeen, dat dit soort dingen kunnen gebeuren.”

Wat wil je bereiken met je robots?

“Er zit niet echt een groter idee achter. Ik wil graag dingen maken met elektronica en daar mensen mee vermaken. Veel van wat ik doe, gaat gewoon om plezier hebben, vooral in het gebruik van de gereedschappen. Dat is het enige wat ik erg serieus neem. Het gaat er vooral om te laten zien wat je allemaal kunt met technologie. De leukste feedback die ik krijg, is van mensen die zeggen: ‘Je hebt me geïnspireerd om ook dingen te gaan maken.’ Mijn robots worden ook vaak gekopieerd. Iemand heeft bijvoorbeeld een miniatuur-versie van mijn applausmachine gemaakt. Het hele ding is maar zo groot als een hand; echt heel schattig.”

Dit is het begin van een interview te vinden in KIJK 6/2016. Dit nummer ligt in de winkel vanaf 26 mei tot en met 22 juni.

Hieronder een aantal filmpjes van Simone Giertz’ creaties:

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. De volgende cookies zijn nodig: Marketing. Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Tekst: Jaap Meijers







Podcast KIJK en luister via JUKE



Meer Artikelen