‘Taartkaarsjes uitblazen verhoogt hoeveelheid bacteriën aanzienlijk’

Laurien Onderwater

01 augustus 2017 16:00

kaarsjes

Volgens Amerikaans onderzoek is het beter om geen hap taart te nemen waarop de kaarsjes net zijn uitgeblazen. Klopt dit wel?

Bij een verjaardag hoort natuurlijk taart; daar is geen discussie over mogelijk. En wat eigenlijk ook traditie is, is kaarsjes uitblazen. Weet je de kaarsen met slechts één ademteug te doven, dan mag je een wens doen. Mogen wij je een tip geven? Wens dat niemand ziek wordt, want onderzoek heeft uitgewezen dat het uitblazen van verjaardagskaarsen de aanwezigheid van bacteriën op de taart verhoogt met 1400 procent.

Neptaart

Om tot deze conclusie te komen, hadden de onderzoekers een neppe verjaardagstaart gemaakt van piepschuim met daarop een laag folie dat was geglazuurd. In de neptaart waren kaarsjes geprikt. Het glazuur werd na het uitblazen van de kaarsjes onder de loep genomen en vergeleken met glazuur waarbij kaarsen niet waren gedoofd.

Het glazuur werd verdund met steriel water en uitgespreid over petrischaaltjes om te kunnen zien hoeveel bacteriën erop zouden groeien. Dit experiment herhaalden de onderzoekers een aantal keer, waarna ze het gemiddelde namen. Wat bleek? Het uitblazen van de kaarsen zorgde gemiddeld voor ruim 14 keer meer bacteriën aanwezig op de taart.

Piece of cake

Moeten we nu voortaan ‘nee’ zeggen op een verjaardag als ons een stukje taart wordt aangeboden? Nee, zo vindt ook microbioloog Willem de Vos (Wageningen Universty & Research). “Het gaat niet alleen om hoeveel bacteriën er zijn maar met name welke.” Want in de meeste gevallen zijn de aanwezige bacteriën helemaal niet schadelijk voor je. “Alleen moet iemand met de griep of open tuberculose de kaarsen niet doven”. Maar dat hoeven we hopelijk niet uit te leggen.

Dus wens gewoon lekker dat je die nieuwe Tesla 3 krijgt in plaats van dat niemand ziek wordt. Want dat zal niet zo snel gebeuren.

Bronnen: Journal of Food Research, Live Science, IFLScience