Dit is waarom bepaalde liedjes zo catchy zijn

Naomi Vreeburg

05 november 2016 16:00

catchy liedjes

Waarom blijven sommige liedjes in je hoofd hangen en andere niet? Onderzoekers van de Universiteit van Londen hebben het uitgeplozen.

We hebben er allemaal weleens last van gehad: oorwormen. Nee, geen krioelende beestjes, maar liedjes die we maar niet uit ons hoofd kunnen krijgen. Kelly Jakubowski en haar collega’s hebben in het vakblad Psychology of the Aestetics, Creativity and the Arts een studie gepubliceerd die antwoord geeft op de vraag waarom sommige liedjes dit effect hebben.

Hoog tempo

Uit hun onderzoek blijkt dat ze aan een aantal voorwaarden moeten voldoen: zo moet het tempo van het liedje hoog liggen en heeft het een “voorkomende melodische vorm”. Met dit laatste bedoelen de wetenschappers dat het nummer een bepaald voorspelbaar patroon moet hebben, zoals het op en neer gaan van de melodie in het liedje Twinkle, Twinkle, Little Star of de hit Move Like Jagger van Maroon 5.

Naast deze twee eigenschappen moet het liedje ook ongewone onderbrekingen of herhalingen kennen. Denk aan het liedje Pokerface van Lady Gaga, waar ze wel heel vaak de letter P herhaalt. Of de melodieherhaling aan het begin van Smoke on the water van Deep Purple.

Catchy liedjes

Om tot deze conclusie te komen, hebben Jakubowski en haar team 3000 mensen gevraagd welk liedje ze maar niet uit hun hoofd konden krijgen. Dit leverde in totaal 1558 catchy liedjes op, waarvan 414 meer dan een keer werden genoemd. Deze nummers vergeleken de onderzoekers met liedjes die rond dezelfde tijd en rond dezelfde plek op de hitlijsten verschenen, maar niet als oorwormen worden gezien.

Bad Romance van Lady Gaga kwam als meest pakkende liedje uit de bus, gevolg door Kylie Minogue’s Can’t get you out of my head. (Hoe toepasselijk.) De Spotify-lijst van de meest genoemde nummers kun je onderaan beluisteren.

Tips

Maar hoe krijg je deze liedjes dan uit je hoofd? De deelnemers aan de studie geven een paar tips: zet een ander nummer op of beluister het desbetreffende liedje nog een keer van voor naar achter. Doe er je voordeel mee.

Bronnen: Psychology of the Aestetics, Creativity and the Arts, Live science, The Guardian



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Mens