Astronoom: ‘Gravity leuk, maar niet accuraat’

André Kesseler

09 oktober 2013 11:10

Sinds een paar dagen draait de film Gravity ook in Nederland. De beroemde Amerikaanse astrofysicus Neil deGrasse Tyson plaatste via Twitter een paar kanttekeningen.

In Gravity speelt Sandra Bullock een medisch ingenieur op haar eerste missie naar de ruimte. Ze moet een niet nader omschreven experiment doen en onderhoud plegen aan de Hubble-ruimtetelescoop en krijgt daarbij hulp van George Clooney. Maar tijdens een ruimtewandeling gaat er iets heel erg mis. De twee raken op drift in de ruimte en doen er alles aan om dat drama te overleven.

DeGrasse Tyson (foto hierboven) is over het algemeen erg positief over de film, maar er vallen hem wat dingen op die wetenschappelijk gezien niet kloppen. Hieronder een paar van zijn tweets en een korte vertaling.

• Mysteries of : Why Bullock, a medical Doctor, is servicing the Hubble Space Telescope. (Waarom wordt er een medicus omhoog gestuurd om de Hubble Space Telescope te repareren?)
  • Mysteries of : Why Bullock’s hair, in otherwise convincing zero-G scenes, did not float freely on her head. (Hoewel in de rest van de film de gewichtloosheid goed wordt gesimuleerd, gaat het haar van Bullock niet zweven.)
  • Mysteries of : When Clooney releases Bullock’s tether, he drifts away. In zero-G a single tug brings them together. (Als Clooney de reddingskabel van Bullock losmaakt, drijft hij weg, terwijl het rukje aan de kabel hem juist naar haar toe zou brengen.)
  • Mysteries of : How Hubble (350mi up) ISS (230mi up) & a Chinese Space Station are all in sight lines of one another. (Hoe kunnen Hubble (563 kilometer hoog), het ISS (370 kilometer hoog) en een Chinees ruimtestation in de film toch zo dicht bij elkaar hangen?)
  • Mysteries of : Satellite communications were disrupted at 230 mi up, but communications satellites orbit 100x higher. (Er wordt op 370 kilometer hoogte een communicatiesatelliet uitgeschakeld, terwijl die in werkelijkheid honderd keer hoger hangen.)
  • Mysteries of : Astronaut Clooney informs medical doctor Bullock what happens medically during oxygen deprivation. (Het is raar dat astronaut Clooney een medicus moet uitleggen wat de gevolgen van zuurstoftekort kunnen zijn.)

Nog meer lezen over de science achter de film kun je hier.

Bron: Popular Science