Deze bacteriën produceren brandstof

Laurien Onderwater

01 juni 2016 16:00

Bacterie kan brandstoffen produceren

Onderzoekers van Harvard hebben bacteriën zodanig gemanipuleerd dat ze koolstofdioxide kunnen omzetten in energie.

Genetisch gemodificeerde organismes. Bij sommige mensen gaan de haren nog steeds recht overeind staan bij het horen ervan. Vooral wanneer het aankomt op ons voedsel. Maar deze ‘zelfgebouwde’ bacteriën, ontwikkeld door wetenschappers van Harvard, zijn niet bedoeld voor consumptie, maar inhaleren koolstofdioxide om zo energie te kunnen produceren.

Brandstof

De bacteriën, Ralston eutropha, kunnen van de geïnhaleerde CO2 en waterstof alcoholvormen maken die zich uitstekend lenen voor brandstof. Isopropanol, isobutanol en isopentanol verbranden namelijk zeer snel.

De bacteriën nemen CO2 op en zetten die vervolgens om in ATP. ATP is de ‘energieleverancier’ van de meeste cellen. Het wordt op zijn beurt omgezet in alcoholbrandstof. Om dit voor elkaar te krijgen, hebben de onderzoekers genen aan de micro-organismes moeten toevoegen.

De bacteriën zijn zelfs in staat om zonlicht tien keer sneller en efficiënter om te zetten dan planten. De bevindingen zijn gepresenteerd in het Energy Policy-instituut in Chicago en worden binnenkort gepubliceerd in het blad Science.

Geen klimaatoplossing

Helaas kunnen de bacteriën niet het wereldwijde koolstofdioxideprobleem oplossen. Maar het kan bijdragen aan het behoud van onze fossiele brandstoffen. En daar valt ook wat voor te zeggen.

Bronnen: ScienceAlert, Forbes, Futurism