Boek: Allemaal beestjes

KIJK-redactie

30-06-2014 09:00:17

Allemaal beestjes komt wat traag op gang, maar zit vol fascinerende eye-openers, stelt Ronald Veldhuizen.

Voor een safari heb je geen vliegticket nodig naar een verre jungle. Een inspectie van je eigen lijf volstaat ook. Want op ons lichaam woont zo’n anderhalve kilo aan microben. Een heus ecosysteem, ontdekt wetenschapsjournalist Jop de Vrieze in zijn boek Allemaal beestjes.

Allemaal beestjes - coverAlle bacteriën op ons lijf zijn enorm belangrijk voor onze gezondheid, begint de wetenschap nu te beseffen. Wie de laatste stand van zaken wil weten over bacterierijke yoghurt, paleodiëten en – jawel – poeptransplantaties, zit goed bij De Vrieze.

Helaas komt het allemaal wat langzaam op gang: de eerste hoofdstukken bevatten best wat technische taal, opsommingen van bacteriesoorten, en onnodige herhaling. Maar de verhalende delen van het boek zijn goed leesbaar en zitten vol fascinerende eye-openers.

**** | 327 pagina’s | € 18,- (paperback) of € 10 (ebook)