Buidelmuis legt het loodje na seksmarathon

KIJK-redactie

06 mei 2014 09:00

Breedvoetbuidelmuis

Zwartstaartbuidelmuizen bewijzen dat langdurige seks niet bepaald gezond is. Na drie weken paren vallen de mannetjes dood neer.

Veel mannen fantaseren er waarschijnlijk over: een seksmarathon. De zwartstaartbuidelmuis (Antechnius arktos) speelt het letterlijk en figuurlijk klaar. Onderzoekers van de Queensland-universiteit in Australië observeerden dat het buideldier gedurende drie weken non-stop paart. Maar hierna is het voorgoed afgelopen met de pret. De mannetjes sterven dan namelijk door te hoge hormoongehaltes.

Testosteron zorgt ervoor dat de mannetjes de paarmarathon vol kunnen houden. Maar testosteron verstoort ook de regulering van cortisol, een hormoon dat vrijkomt bij stress. Door deze verstoring vallen de buideldieren langzaam uit elkaar. Hun immuunsysteem stort in, hun haar valt uit en sommige mannetjes worden zelfs blind. Dit alles weerhoudt de hitsige heren er echter niet van om door te gaan, met de dood als gevolg.

De vrouwtjes blijven alleen achter om hun kroost groot te brengen. Het nest zal bestaan uit nakomelingen van verschillende vaders. De moeder heeft echter niet genoeg tepels om alle jongen te voeden. Alleen de jongen van de sterkste vaders zullen overleven om de dodelijke paartraditie voort te zetten.

Bronnen: Zootaxa, Wired