‘Er valt meer olie te halen uit planten’

Naomi Vreeburg

09 oktober 2014 09:00

Wetenschappers hebben een manier gevonden om 150 keer meer olie op te slaan in de Arabidopsis-plant.

De Arabidopsis (zie foto) is een plant die olie kan aanmaken en afbreken in zijn bladeren, maar tot nu was het onbekend hoe hij dit doet. Een aantal nieuwe genetisch onderzoeken uitgevoerd door het Amerikaanse Department of Energy’s (DOE) heeft meer inzicht gegeven in dit proces. Er zijn zelfs nieuwe manieren gevonden om de opslag van olie in de planten te verhogen, zodat wij meer brandstof uit deze gewassen kunnen halen.

Verschillende plantdelen

In de planten wordt koolstof omgezet in vetzuren en deze worden opgeslagen als olie. Allereerst werden de details ontrafeld op welke manier dit gebeurd. Hiertoe schakelde een onderzoeksteam allerlei enzymen uit om te kijken welk effect dit had op de productie van de olie. Ook labelden ze de vetzuren om te zien welk pad ze aflegden in de plant.

De wetenschappers onderzochten hoe deze processen plaatsvinden in verschillende plantdelen die je misschien nog wel kent van de middelbare school: de bladgroenkorrel (waar de vetzuren in worden gevormd), het endoplasmatisch reticulum, de lipide druppels en het peroxisoom.

150 keer meer olie

Er vinden veel ingewikkelde reacties plaats in het endoplasmatisch reticulum om de vetzuren om te zetten in olie. Deze olie hoopt zichzelf op in de lipide druppels totdat een enzym ze weer afbreekt tot vetzuren. Een volgend enzym vervoert ze vervolgens naar het peroxisoom, waar het verder wordt afgebroken.

Bij de meeste onderzoeken werden de enzymen die de vetzuren transporteren onderbroken om meer olieopslag te creëren in de plant. Het nieuwe onderzoek laat zien dat dit negatieve effecten heeft op de gezondheid van de plant: ze groeien dan niet zo goed meer. Het team richtte zich daarom op het enzym dat de olie afbreekt tot vetzuren. Wanneer ze dit enzym uitschakelden, werd er 150 keer meer olie opgeslagen in de plant.

Bronnen: Plant Cell, BNL Newsroom