Gevonden skelet is inderdaad van koning Richard III

Naomi Vreeburg

03 december 2014 13:00

Het overschot dat twee jaar geleden werd gevonden is inderdaad van koning Richard III. En het onthult een familiegeheim.

In 1485 overleed Richard III, die vanaf 1483 koning van Engeland was, tijdens de Slag bij Bosworth – de laatste slag van de Rozenoorlogen in Engeland. Twee jaar geleden vonden archeologen het vermeende skelet van deze vergane koning. Nu hebben onderzoekers van de Universiteit van Leicester bewezen dat de resten inderdaad van hem zijn. Bovendien werd ook een familiegeheim ontdekt.

99,99 procent zeker

Historische data onthulden dat Richard III was begraven in een klooster genaamd Greyfriars in Leicester. Maar na de verwoesting van het klooster in 1538 was de precieze locatie van zijn graf onbekend. Totdat de archeologen het skelet ontdekten onder een parkeerplaats. Het toonde veel overeenkomsten met de koning – het had ongelijke schouders, scoliose – een verkromming van de rug waar Zijne Majesteit last van had – en op de botten waren oorlogswonden zichtbaar.

Om aan te tonen dat het daadwerkelijk om Richard III ging, werd zijn DNA onderzocht. Er werd gekeken naar de gelijkenis tussen het mitochondriaal DNA – dat alleen door de vrouwelijk lijn wordt doorgegeven – van hem en zijn bloedverwanten. Omdat hij zelf geen kinderen had, werd onder andere het DNA van het nageslacht van zijn zus Anne (te zien op de foto naast Richard III) gebruikt.

Op basis van deze gegevens konden de onderzoekers concluderen dat de kans 99,99 procent is dat het skelet inderdaad toebehoort aan Richard III. Ook kon uit de genen worden opgemaakt dat de koning in ieder geval in zijn kindertijd blond haar en blauwe ogen heeft gehad.

Buitenechtelijke relatie

Maar een smeuïger resultaat werd onthuld bij het DNA-onderzoek naar de mannelijke lijn. Er werden vijf vermeende mannen gevonden die familie zouden moeten zijn van Richard. Ze delen namelijk dezelfde voorouder, Henry Somerset, de vijfde hertog van Beaufort. Maar deze mannen hadden niet hetzelfde Y-chromosoom als de vergane koning. De mannelijke lijn is ergens in de geschiedenis onderbroken, wat zou wijzen op een buitenechtelijke relatie.

Het is moeilijk vast te stellen wanneer de mannelijke lijn is onderbroken, maar statistisch gezien is er een kans dat deze breuk de Britse koninklijke familie raakt en koningin Elizabeth eigenlijk geen recht heeft op de troon.

Bron: Nature Communications, Livescience