‘Google Maps’ zoomt in op menselijk lichaam

MtB

03 april 2015 16:00

Door de software achter Google Maps te gebruiken, kunnen wetenschappers ons lichaam heel gedetailleerd in kaart brengen.

Google Maps is nauwelijks weg te denken uit ons dagelijks leven. Lustig zoomen we in op straten over de hele wereld. Door gebruik te maken van de software van Maps kunnen onderzoekers van de Universiteit van New South Wales nu ook inzoomen op het menselijk lichaam tot op celniveau.

Hele organen

Door de software van Google Maps te gebruiken, kunnen onderzoekers kijken naar de verbindingen tussen verschillende weefsels. “Dit was op zich al eerder mogelijk, maar alleen voor heel kleine stukjes weefsels. Nu kan dat voor hele organen”, mailt hoofdonderzoekster Melissa Knothe Tate.

Zo heeft het onderzoeksteam van Knothe Tate gevonden dat bij osteoporose de verbindingen tussen de cellen stukgaan in verschillende weefsels in de knie. “Dit is iets wat we nog niet eerder hebben kunnen doen: het verbinden van de gezondheid van de cellen aan een ziekte zoals osteoporose”, legt Knothe Tate in een filmpje uit.

Zelf doen

De universiteit heeft een stukje voorbeeldweefsel online geplaatst. Alleen dit kleine stukje heupweefsel is al opgebouwd uit 2 miljoen beelden. Hierdoor hebben de onderzoekers vele terabytes aan data.

De onderzoekers in Australië gaan de techniek verder gebruiken bij onderzoek naar knie- en heupaandoeningen. Maar niet alleen voor gewrichten is de software bruikbaar; onderzoekers van de Harvard Universiteit gaan het gebruiken om de verbindingen in het muizenbrein in kaart te brengen. Dit kan bijvoorbeeld helpen bij het onderzoek naar Alzheimer.

In het filmpje hieronder vertelt onderzoekster Knothe Tate over wetenschappelijk onderzoek dat kan worden gedaan dankzij de Google Maps software.

Bronnen: University of New South Wales, Popular Science