‘Middeleeuws recept bestrijdt MRSA bacterie’

Naomi Vreeburg

31 maart 2015 16:00

MRSA

Een nagebootst recept uit de tiende eeuw helpt wellicht tegen MRSA.

Neem prei en knoflook in gelijke hoeveelheden en stamp ze samen… Mix hier wijn en stierengal doorheen… Laat het mengsel 9 dagen in een koperen vat staan. Zo luidt een duizend jaar oud recept uit het Oud-Engelse, medische handboek Bald’s Leechbook. Dit goedje zou helpen om een strontje, infectie van een haarzakje van de wimper, te genezen. Maar verrassing: een moderne uitvoering van het recept zou de MRSA bacterie tegengaan.

Koperen platen

Het idee om het goedje na te bootsen ontstond toen microbiologen van de Universiteit van Nottingham aan de praat raakten met een expert in Oud-Engels. Ze wisten dat het koper van het vat kon helpen om bacteriën om zeep te helpen in een petrischaaltje, maar of het ook werkt tegen een echte infectie was niet bekend.

Hoog tijd voor de microbiologen om het te testen. Maar het mixen van ingrediënten bleek nog geen gemakkelijke klus te zijn. Moderne prei- en knoflookgewassen verschillen namelijk nogal van de vroegere vegetatie. De onderzoekers moesten dus hopen dat de hedendaagse versies goed genoeg waren. Ook het koperen vat was een issue. Dit is moeilijk te steriliseren en overigens ook nog eens duur. Daarom gebruikten ze koperen platen die ze onderdompelden in de mix.

Samen sterk

De ‘toverdrank’ werd, zoals voorgeschreven, pas na negen dagen getest op afgeschraapte huid van muizen die waren geïnfecteerd met Meticilline-resistente Staphylococcus aureus (MRSA), informeel ook wel de ziekenhuisbacterie genoemd. Dit is de antibiotica-resistente versie van de bacterie die strontjes veroorzaakt.

De ingrediënten afzonderlijk hadden geen effect op de MRSA bacteriën, maar samen stonden ze sterk. Het goedje bleek namelijk 90 procent van de ziekmakende microben het loodje te laten leggen. Het onderzoeksteam gaat nu aan de slag om uit te vogelen wat de combinatie zo krachtig maakt.

Bronnen: Engadget, New Scientist