Muizen krijgen doorzichtige schedels

Laurien Onderwater

04 april 2019 15:59

schedels schedel muizen

Door transparante schedels in muizen te implanteren, denken wetenschappers nieuwe inzichten te kunnen opdoen over hoe het brein werkt.

Onderzoekers hebben nog steeds een lange weg te gaan als het gaat om het doorgronden van hersenziektes. Natuurlijk weten wetenschappers dankzij grondig onderzoek al veel meer over ziektes als alzheimer, parkinson en andere neurodegeneratieve aandoeningen dan tien jaar geleden, maar er valt dus nog een hoop uit te zoeken.

In een poging meer vat te krijgen op onder meer de ziekte van Alzheimer en van Parkinson komen onderzoekers van de Universiteit van Minnesota met een wel erg onorthodoxe methode. Ze vervingen een stuk schedel van muizen door een transparante hersenpan. De eerste resultaten zijn deze week gepubliceerd in Nature Communications.

See-Shell

Om tot het implantaat te komen, maakten de Amerikaanse wetenschappers eerst een scan van een muizenschedel. Vervolgens creëerden ze een replica van doorzichtig kunststof die uit de 3D-printer kwam gerold. De onderzoekers doopten het stukje schedel tot See-Shell.

Tijdens een operatie werd het bovenste deel van de schedel bij een muis voorzichtig verwijderd en vervangen door de See-Shell. Vanaf dat moment was het onderzoeksteam in staat om de hersenactiviteit van het knaagdier te bestuderen en in realtime in beeld te brengen.

Bovendien werd het implantaat niet afgestoten door de muis, wat de onderzoekers in staat stelde (en stelt) om ook onderzoek op de lange termijn uit te voeren.

Lichte hersenschudding

In een van hun eerste experimenten gebruikten de Amerikanen de See-Shell om te bestuderen hoe milde hersenschuddingen andere delen van het brein beïnvloeden. Met de transparante schedel konden onderzoekers ook de hersenactiviteit in realtime volgen. Zo zie je in onderstaand filmpje subtiele flitsen in het brein die perioden aangeven waarin de hersenen plotseling erg actief worden.

Volgens Suhasa Kodandaramaiah, een van de onderzoekers, lijken muizenhersenen in veel opzichten sterk op menselijke hersenen. Dus de kennis die het team met de See-Shell opdoet, en in de toekomst gaat opdoen, kan veel bijdragen aan onderzoek naar menselijke hersenziekten zoals de ziekte van Alzheimer en de ziekte van Parkinson.

Bronnen: Nature Communications, University of Minnesota, New Atlas, Futurism

Beeld: Ghanbari et al., University of Minnesota

KIJK 4/2019Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!