Naam van nieuwe slakkensoort steunt homohuwelijk

KIJK-redactie

14 oktober 2014 09:00

Wetenschapper hebben een nieuwe slakkensoort ontdekt. Met de naam die zij voor het dier bedachten, willen ze aandacht vragen voor het erkennen van homohuwelijken.

Lange tijd werd gedacht dat de slakken in het oosten en westen van Taiwan tot dezelfde soort behoorden. Onderzoekers hebben nu echter ontdekt dat dit niet het geval is. De oostelijke dieren behoren tot een nieuwe soort en kregen de naam Aegista diversifamilia. Een opvallende naamkeuze, waarmee de wetenschappers hun steun willen betuigen aan het homohuwelijk.

Toch een andere soort

In 1884 werd Aegista subchinensis voor het eerst ontdekt en werd gedacht dat de soort wijd verspreid was over Taiwan. In 2003 ontdekten onderzoekers echter een verschil in uiterlijk tussen de westelijke en oostelijke populatie van deze soort, die door een bergketen van elkaar zijn gescheiden. De oosterlijke soort is iets groter dan de westelijke slak en heeft een platter slakkenhuis.

Thaise wetenschappers besloten nu het DNA van de dieren te onderzoeken. Ze kwamen erachter dat er ook een flink verschil was tussen de genen. Daarom worden de dieren nu beschouwd als twee verschillende soorten. Wetenschappers noemden de oostelijke soort Aegista diversifamilia.

Homohuwelijk

Diversifamilia betekent letterlijk vertaald ‘diverse vormen van menselijke families’. De onderzoekers gaven de soort deze naam omdat er op dat moment in Taiwan en een heleboel andere landen werd geworsteld met de erkenning van homohuwelijken. De slakken zijn tweeslachtig (ze hebben mannelijke én vrouwelijke geslachtsorganen) en volgens de onderzoekers vertegenwoordigen ze daarom de diversiteit van seksuele oriëntatie in het dierenrijk. Met de naam diversifamilia willen de wetenschappers kenbaar maken dat zij vóór het homohuwelijk zijn.

Bronnen: ZooKeys, Pensoft Publishers via EurekAlert!

Beeld: Chih-Wei Huang