NASA lanceert ‘Trojanenmissie’ Lucy

Karlijn Klei

16 oktober 2021 14:59

lucy

Met het meervoudige planetoïdebezoek, hopen wetenschappers meer te leren over het ontstaan van ons zonnestelsel.

Ruimtesonde Lucy is aan haar twaalf jaar durende missie begonnen. Vanochtend om 11:30 lanceerde de NASA het ruimtevaartuigje vanuit het Cape Canaveral in Florida aan boord van een United Launch Alliance (ULA) Atlas V 401-raket. Het doel van de missie is acht verre planetoïden onder de loep te nemen. Dat moet ons meer leren over het vroege zonnestelsel.

Lees ook: Ruimtesonde OSIRIS-REx begint aan terugreis

Trojanen

Lucy, vernoemd naar de fossiele overblijfselen van Australopithecus afarensis, zal acht planetoïden bezoeken, waarvan één in de planetoïdegordel tussen Mars en Jupiter. De andere bestemmingen zijn zeven van Jupiters Trojanen; ruimterotsen die de baan van Jupiter rond de zon delen.

Onderzoekers hopen dat Lucy in de uithoek van ons zonnestelsel kan achterhalen hoe de Trojanen in hun bijzondere omloopbaan terecht zijn gekomen. Met een antwoord op die vraag, hopen ze met een beetje mazzel andere aspecten van het ontstaan van ons zonnestelsel uit te dokteren; zoals hoe planeten als gasreus Jupiter op hun huidige plekje beland zijn.

De eerste planetoïde die Lucy zal bezoeken is die in de hoofdgordel: 52246 Donaldjohanson. Daar zal het ruimtevaartuigje in april 2025 aankomen.

Bronnen: NASA