NASA roept ballonmissie een halt toe

Laurien Onderwater

07 juli 2016 11:06

NASA haalt ballon terug

De reusachtige ballon van NASA is vroegtijdig naar beneden gehaald, maar wist wel een nieuw record te vestigen.

Op 17 mei werd de wetenschapsballon van NASA opgeblazen in Nieuw-Zeeland. Het kolossale geval – met een volume van maar liefst 500 miljoen liter – moest gammastraling detecteren die wordt uitgezonden door zwarte gaten en exploderende sterren. Helaas redde de ballon het beoogde doel niet – honderd dagen op ruim 30 kilometer hoogte – maar een titel verdiende hij wel.

Bijzondere titel

De gigantische ballon zweefde 46 dagen, 20 uur en 19 minuten. Er zijn ballonnen die langer in de lucht wisten te blijven, maar volgens de NASA was dat onder andere omstandigheden. En daarom kreeg deze ballon de bijzondere titel: langste vlucht van een zwaarbelaste ballon over mid-breedtegraden. Je moet er maar op komen.

NASA besloot de missie stop te zetten omdat het team grote veranderingen in hoogte en temperatuur detecteerde toen de ballon boven de Stille Oceaan vloog. De onderzoekers denken dat dit komt door het helium. Door de zon zette dit edelgas overdag uit, waardoor het volume van de ballon ’s nachts kromp. En dat veroorzaakte een flinke daling, van 30 naar 21 kilometer.

Positief blijven

Toch ziet de NASA de missie niet als een mislukking. De leden zijn nu bezig de ballon – die in Peru is geland – terug te halen, zodat ze met de gegevens aan de slag kunnen. En met die data leert de organisatie hopelijk hoe het in de toekomst plotse ballondalingen kan voorkomen, zodat de reus wél honderd dagen kan zweven.

Bekijk hier het filmpje van de opstijging op 17 mei:

Bronnen: NASA, Gizmodo, Engadget

Beeld: NASA/Jeremy Eggers