Geluid nieuwe bedreiging voor koraalriffen

André Kesseler

27 mei 2010 16:00

Koraal heeft het niet gemakkelijk. Schepen rammen er tegenaan, hele stukken sterven doordat het zeewater warmer wordt en er wordt in de buurt ervan nog steeds met dynamiet en cyanide gevist. Nu is er een nieuwe bedreiging: lawaai.

Koraalriffen zijn enorme bouwwerken, gemaakt door kleine beestjes die een soort extern skelet uitpoepen. Na de geboorte zoeken larven zelf een plekje uit op de bodem waar ze zich nestelen. En dat moet snel gebeuren, anders sterven ze.

800px-Brain_coral_spawning

Een team van Nederlandse en Engelse onderzoekers ontdekte dat koraallarven hun plekje zoeken op basis van geluid. Tijdens een proef lieten de onderzoekers de larven kiezen tussen een bak waar niets te horen was en een waar het geluid van een koraalrif werd afgespeeld. De larven, die grofweg het formaat van een vlo hebben, zwommen massaal richting het koraalrifgeluid.

Hoe de larven het geluid opvangen is nog niet helemaal duidelijk. Maar het lijkt er wel op dat dat kwetsbare systeem gestoord kan worden door het lawaai dat door boten, olieboringen en seismische tests wordt veroorzaakt.

(Hieronder een illustratie met de belangrijkste koraalriffen ter wereld.)

koraalrifkaart630