Ontdekking kan verbeterde antidepressiva opleveren

KIJK-redactie

09 januari 2014 16:15

Efficiënte en snelwerkende antidepressiva kunnen het resultaat zijn van een nieuw onderzoek van de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem.

Volgens de World Health Organization is depressie wereldwijd de belangrijkste oorzaak waardoor mensen niet goed functioneren. Wetenschappers onderzoeken de geestesziekte dan ook driftig om betere antidepressiva te maken. De Universiteit van Jeruzalem heeft een nieuwe ontdekking gedaan rond de biologische oorzaak van depressie die hierbij kan helpen.

Chronische spanning

Ondanks de al eerder geboekte vooruitgang in het begrijpen van depressie, is het voor wetenschappers nog steeds niet helemaal duidelijk wat de biologische oorzaken ervan zijn. Volgens de Universiteit van Jeruzalem komt dat waarschijnlijk doordat wetenschappers zicht bijna altijd hebben gericht op de neuronen in de hersenen, terwijl de betrokkenheid van andere hersencellen niet grondig werd onderzocht.

De Israëlische onderzoekers hebben nu, door muizen herhaaldelijk en op een onvoorspelbare manier aan stress bloot te stellen, ontdekt dat veranderingen in microgliacellen de symptomen van depressie veroorzaken. Bovendien konden de onderzoekers aantonen dat een nieuw middel, dat de microglia stimuleert, in de toekomst als een nieuwe en efficiënte vorm van antidepressiva kan dienen.

Bronnen: Molecular PsychiatryThe Hebrew University of Jerusalem