’s Werelds grootste telescoop wordt kleiner

Marysa van den Berg

16 juni 2011 16:00

De toekomstige European Extremely Large Telescope (E-ELT), die ’s werelds grootste zou worden, wordt toch niet zo groot als gedacht.

De bouw van de E-ELT op de ruim 3000 meter hoge bergtop Cerro Armazones in Chili, moet in 2022 voltooid zijn. Maar om die termijn te halen, zal de monstertelescoop moeten krimpen. Dat betekent dat de hoofdspiegel  geen middellijn van 42 meter krijgt maar eentje van 39,2 meter en dat de rest van het systeem ook compacter wordt. Tenminste, dat zal volgens directeur-generaal Tim de Zeeuw worden voorgesteld op de komende raad van de European Southern Observatory (ESO).

De kleinere spiegel zal de lichtgevoeligheid van de E-ELT met zo’n 13 procent verminderen en het speuren naar aardachtige exoplaneten zal daardoor een stuk lastiger worden. “Het is nog wel mogelijk, maar dan alleen voor sterren die  dichtbij staan”, vertelt astrofysicus Isobel Hook (Universiteit van Oxford) aan Science. “Maar verder uitstel helpt de wetenschap ook niet.”

Door de ingreep gaan de kosten van het project van 1275 naar 1055 miljoen euro. Overigens zal de E-ELT nog altijd groter zijn dan de concurrent: de Thirty-Meter Telescope, die ook rond 2020 klaar moet zijn. Die heeft, zoals de naam al doet vermoeden, een hoofdspiegel van ‘slechts’ 30 meter.

Bron: ScienceInsider