Slim verband detecteert doorligplekken

KIJK-redactie

18 maart 2015 16:00

Wetenschappers hebben een nieuw verband ontwikkeld dat niet alleen het bloeden stopt, maar ook helpt om doorligplekken vroegtijdig te detecteren.

Doorligplekken ontstaan wanneer de bloedtoevoer naar de huid langere tijd is afgeknepen. Ze komen veel voor bij patiënten die bedlegerig zijn. De plekken zijn niet alleen vervelend, maar worden ook in verband gebracht met dodelijke infecties. Tegen de tijd dat dokters de doorligplekken ontdekken, is het meestal in een laat stadium. Om deze wonden eerder te detecteren, hebben wetenschappers nu een slim verband ontwikkeld.

Elektrische veranderingen

De wetenschappers maakten hiervoor handig gebruik van de elektrische veranderingen die in een weefsel optreden wanneer cellen afsterven. Het gezonde celmembraan is grotendeels ondoorlaatbaar, waardoor het werkt als een isolator. Maar zodra de cel sterft, begint de celwand af te breken en kunnen signalen er doorheen lekken, net als in een weerstand. Het verband pikt dat stroompje op en geeft een signaal.

Op deze manier worden de beschadigingen vroegtijdig ontdekt, zodat ze niet het oppervlak van de huid bereiken. Om de doorligplekken niet erger te laten worden, kunnen artsen simpel de druk wegnemen.

Magneten

De wetenschappers hebben het verband bij ratten getest. De naakte huid van de beestjes werd 1 of 3 uur lang fijngeknepen tussen twee magneten. Er ontstonden hierdoor een soort doorligplekken. Met het verband konden de wetenschappers vervolgens zien waar en hoe erg de huid was beschadigd.

De onderzoekers stellen zich voor dat het verband door een zuster wordt meegenomen om bepaalde kwetsbare plekken te controleren of dat het in regulier verband wordt ingebouwd.

Bronnen: Nature Communications, University of California Berkely via EurekAlert!