Spin ontwijkt kannibalisme door bondage

Naomi Vreeburg

25 februari 2016 16:00

De mannelijke kraamwebspin bindt zijn sekspartner vast om niet na afloop te worden opgegeten.

Zit de klad een beetje in je seksleven? Er zijn stellen die het een boost geven door elkaar vast te binden tijdens de daad. Ook de mannelijke kraamwebspin (Pisaurina mira) heeft er een handje van om de poten van zijn bedpartner vast te binden met zijde om vervolgens met haar te paren. Hij doet dit niet om het potje seks kinky te maken, maar om te ontsnappen aan kannibalisme.

Bondage

Voor sommige mannelijke spinnen is seks een kwestie van leven of dood. Ze lopen het risico om na de daad te worden opgegeten door het vrouwtje waarmee ze hebben gepaard. Dit levert veel voordelen op voor de vrouwelijke spin. Het leidt tot meer en grotere nakomelingen die meer kans hebben op overleven. Maar voor de heren is het natuurlijk niet erg gunstig. Daarom ontwikkelen ze allerlei strategieën om na de seks te ontsnappen.

Onderzoekers lieten kraamwebspinnen met elkaar paren, maar hadden ervoor gezorgd dat een aantal heren niet in staat was hun vrouwtjes vast te binden. De mannetjes die niet aan bondage konden doen, werden veel vaker opgegeten dan de spinnen die hun geheime wapen nog wel konden gebruiken.

Overlevingsstrategieën

Er zijn ook andere strategieën die spinnen toepassen. Zo spelen sommige mannetjes voor dood om niet te worden opgegeten. Andere soorten verdoven de dames tijdens de daad en er zijn mannetjes die met vrouwtjes paren terwijl ze nog aan hun vorige sekspartner knabbelen.

Bronnen: Biology Letters, Livescience