Studie laat zien hoe je champagne moet inschenken

kijkmagazine

31 december 2010 10:00

KIJK onderbreekt zijn kerstvakantie voor een nieuwtje dat niet kan wachten tot na de jaarwisseling: Franse onderzoekers (wie anders?) hebben het inschenken van champagne onder de loep genomen.

Champagne-expert Gérard Liger-Belair en collega’s schonken op twee manieren champagne in een glas: door de vloeistof recht naar beneden in het midden van het glas te laten lopen, en door de drank langs de binnenkant van een schuin gehouden glas te laten stromen. Bij die tweede manier bleken tot twee keer zoveel koolstofdioxidebelletjes heel te blijven, wat volgens de wetenschappers de smaak, het aroma en het mondgevoel van de champagne ten goede komt.

Verder blijkt uit het onderzoek dat de ideale temperatuur voor champagne, weer met het oog op de bubbels, 4 graden Celsius is. Doe er straks je voordeel mee, zouden we zeggen!

Bronnen: American Chemical Society via EurekAlert!