Visetende spinnen ontdekt

KIJK-redactie

19 juni 2014 09:00

Onderzoekers uit Zwitserland en Australië hebben spinnen gevonden die op vis jagen. De dieren verankeren zich met hun achterpoten aan een steen of plant en wachten rustig tot er een vis voorbij zwemt. Dan slaan ze meedogenloos toe.

Onderzoekers vonden spinnen uit vijf families die zich in het wild niet alleen met insecten, maar ook met vissen voeden. Daarnaast vonden ze drie spinnensoorten die onder laboratoriumcondities vis aten.

Om de visjes te vangen, verankert de spin zich met zijn achterpoten aan een steen of plant. Met zijn voorpoten rust hij op het wateroppervlak. Wanneer er een vis voorbij zwemt, valt hij aan. Het dier vergiftigt zijn prooi met neurotoxines; stoffen die de werking van het zenuwstelsel beïnvloeden. Vervolgens sleept de spin zijn vangst naar een droge plaats, waar hij soms urenlang van zijn feestmaal geniet.

Wereldwijd

De spin eet bijvoorbeeld muskietenvisjes. Dat zijn visjes die maximaal 7 centimeter lang kunnen worden. Hoewel ze dus behoorlijk klein zijn, zijn ze toch een stuk groter en zwaarder dan de spinnen.

De viseters zijn wijd verspreid. Onderzoekers vonden ze in alle continenten behalve Antarctica. Ze leven aan de rand van ondiepe zoetwaterbeekjes, vijvers of moerassen. De meeste soorten zijn gevonden in Noord Amerika, voornamelijk in de moerassen bij Florida.

Bronnen: PLOS ONE, University of Basel via EurekAlert!