Vogels moeten nestjes leren bouwen

KIJK-redactie

06 oktober 2011 16:00

We gingen er altijd vanuit dat vogels instinctief nestjes kunnen bouwen. Maar uit nieuw onderzoek blijkt dat dit niet klopt.

Bioloog Patrick Walsh en zijn collega’s zijn erachter gekomen dat vogels niet van nature nestjes kunnen bouwen, maar dit moeten leren. De wetenschappers hebben voor het onderzoek de maskerwever bestudeerd, een Zuid-Afrikaanse vogel die mooie en complexe nestjes in elkaar zet.

Tijdens de studie bleken er grote verschillen te zijn tussen de nestjes die de vogels construeerden. Zo bouwde de ene vogel van links naar rechts en de andere van rechts naar links. Ook lieten jonge vogeltjes vaak materiaal vallen. Naarmate ze ouder werden en meer nestjes maakten, werd dit minder.

Deze resultaten, gepubliceerd in het blad Behavioural Processes, tonen volgens Walsh aan dat nestjes bouwen aangeleerd gedrag is. “Als het bouwen van nestjes instinct was, zouden de vogels het meteen goed doen. Maar uit dit onderzoek blijkt dat jonge vogels er nog moeite mee hebben. Daarnaast zouden de vogels het dan allemaal op dezelfde manier doen.”

Toch benadrukt Walsh dat dit niet hoeft te gelden voor alle vogelsoorten. “Het bouwen van nestjes verschilt tussen soorten. De ene vogel maakt een veel simpeler nestje dan de andere. Voor sommige vogels is ervaring dus waarschijnlijk minder belangrijk.”

Wat Walsh in ieder geval met dit onderzoek wil aantonen, is dat het dus niet vanzelfsprekend is dat vogels nestjes instinctief bouwen. “Oefening baart kunst”, aldus de bioloog.

Bronnen: Daily Mail, University of Edinburgh via PhysOrg.com, Wiki News