Werk van Van Gogh nagemaakt met DNA

Naomi Vreeburg

17 juli 2016 11:00

Dit is meer dan een mooie foto. Onderzoekers hebben een beroemd werk van Vincent van Gogh nagemaakt met behulp van opgevouwen DNA-strengen.

Herkende je direct wat er op deze plaat werd afgebeeld? Spoiler alert: het is De Sterrennacht van de schilder Vincent van Gogh. En het werk is niet groter dan 17 millimeter. Overigens is dit plaatje niet gemaakt met behulp van verf, maar door gebruik te maken van DNA origami, zo melden de onderzoekers in Nature.

Verschillende tinten rood

Kort gezegd: DNA origami is een techniek die onderzoekers in staat stelt lange strengen DNA op te vouwen in de gewenste vorm. Deze opgevouwen DNA-strengen kunnen worden uitgespreid over een oppervlak met een bepaald patroon. De DNA-moleculen blijven vervolgens hechten op de plekken waar ze passen.

Hiermee kun je wel het patroon van de Sterrennacht creëren, maar zoals je ziet op de afbeelding zijn sommige plekken donkerder rood dan andere plekken. Om dit voor elkaar te krijgen, maakten de onderzoekers allereerst een glasachtig membraan met miniscule holtes dat licht resoneert in een bepaalde golflengte, in dit geval de golflengte van donkerrood.

Vervolgens hechtten de onderzoekers fluorescerende moleculen aan de opgevouwen DNA-strengen. Deze fluorescerende moleculen lichten feller op in sommige holtes van het membraan, waardoor ze de intensiteit van de rode kleur kunnen veranderen. En zo krijg je de verschillende tinten rood in het schilderij.

Mona Lisa

Het kunstwerk is overigens niet het kleinste dat ooit is gecreëerd. Vorig jaar zijn Zwitserse onderzoekers erin geslaagd om een plaatje ter grootte van de doorsnede van een menselijke haar te printen. En ook de Mona Lisa is al een paar keer nagebootst op nanometerschaal.

Bronnen: Nature, Science Daily, Gizmag