Boren naar het verleden

Naomi Vreeburg

08 maart 2016 15:00

Onderzoekers hebben eindelijk toestemming gekregen om in de Chicxulub-krater te boren. Deze werd gevormd door de meteoriet die de dino’s het leven kostte.

Zo’n 66 miljoen jaar geleden kreeg onze planeet een flinke klap te verduren. Letterlijk. Een meteoriet met een diameter van zo’n 10 kilometer sloeg in nabij het Mexicaanse schiereiland Yucatan en zaaide dood en verderf – zelfs onder de machtige dinosauriërs. Om meer te weten te komen over deze ramp, gaan onderzoekers een diep gat boren in de zogenoemde Chicxulub-krater die de meteoriet achterliet.

10 miljoen dollar

Aan het einde van deze maand zal een internationaal onderzoeksteam richting de Golf van Mexico varen. Hier laten de wetenschappers een boorplatform verrijzen waarvandaan ze op 1 april – eindelijk – beginnen met drillen.

“We proberen dit plan er al tien jaar door te krijgen”, mailt hoofdonderzoeker Joanna Morgan. “Het is duur, zo’n 10 miljoen dollar, en we moesten de financiers overtuigen dat het een geweldig idee was.”

Tijdens het boren in de krater nemen de onderzoekers elke 3 meter een sample met als doel DNA en andere verborgen informatie te verzamelen. Deze samples moeten meer duidelijkheid geven over hoe het leven zich na de inslag ontwikkelde in het gebied en of de krater zelf een thuis was voor nieuw leven.

Peak ring

Morgan en haar team hopen uiteindelijk een diepte van 1,5 kilometer te bereiken én door te dringen in de zogenoemde peak ring. Dit is een ring van gesteente die is gevormd rond het centrum van de krater. Door naar de samenstelling van deze ring te kijken, hopen onderzoekers meer te weten te komen over de vorming van de krater. “Het is de eerste keer dat we in zo’n ring gaan boren”, vertelt Morgan. Spannend!

Bronnen: Science, Gizmodo