Filmpje: gewiekste kaketoes openen vuilnisbakken

Laurien Onderwater

2021-07-23 16:13:57

kaketoe

In de stedelijke buitenwijken van Sydney kijken kaketoes elkaars trucjes af. Want hoe kun je nou het beste de deksel van een vuilnisbak omhoog krijgen?

Kaketoes zijn slim, dat weten we allang. En toch wisten deze grote geelkuifkaketoes onderzoekers weer te verrassen met hun uitgekookte gedrag. Zo krijgen ze met gemak deksels van mobiele afvalcontainers open. Maar hoe doen ze dat zo makkelijk? Een team van Australische en Duitse wetenschappers zocht het uit en ontdekte dat afkijken het antwoord is. Door sociale interacties leren de vogels de truc.

De onderzoekers ontdekten ook dat er een soort ‘lokale subculturen’ waren ontstaan, waarbij elke kaketoecultuur – die in een andere buitenwijk van Sydney voorkwam – op een andere manier een vuilnisbak wist te openen. Het team publiceerde het onderzoek in vakblad Science.