Picture Perfect: knikkend kalkkopje

Naomi Vreeburg

08 februari 2021 09:00

slijmzwam

Om je week goed te starten, elke maandag een tof wetenschappelijk of technisch beeld op onze site. Deze keer: een fotogenieke slijmzwam voor de lens.

Wezens die de naam slijmzwammen dragen, zou je niet snel scharen onder de categorie ‘mooi’. Toch bewijst deze foto dat ze dat op hun manier wel zijn. Daarnaast vormen slijmzwammen een ontzettend interessante groep organismen.

In het verleden deelden wetenschappers de slijmzwammen in bij de schimmels. En dat is niet zo vreemd: beide soorten organismen planten zich voort door middel van sporen, en ze vertonen simpelweg een hoop gelijkenissen.

Maar toen het DNA-onderzoek in opkomst kwam, moest deze indeling op de schop. De organismen bleken geen directe gemeenschappelijke voorouder te hebben; wetenschappers concludeerden dat de slijmzwam een aparte levensvorm is. Een groep die uit bijna vijfhonderd soorten bestaat. Op deze foto zie je het knikkend kalkkopje. De dauwdruppels op de vruchtlichaampjes, waarin slijmzwammen hun sporen vormen, maken de plaat af.

Deze en nog zeven andere foto’s van prachtplaten van slijmzwammen staan ook in KIJK 3/2021. Deze editie ligt vanaf 18 februari tot en met 17 maart in de winkel.

Beeld: Andy Sands/naturepl.com