‘Tyrannosaurus rex was mollig en naakt’

Laurien Onderwater

17 oktober 2018 15:59

Tyrannosaurus rex

Een team van paleontologen heeft, naar eigen zeggen, het meest nauwkeurige model van de Tyrannosaurus rex gemaakt.

Je bedenken hoe een dinosaurus er miljoenen jaren geleden uitzag, is geen eitje, aangezien de weke en fragiele delen van deze dieren haast nooit als fossiel bewaard zijn gebleven. Gelukkig krijgen we dankzij verbeterde methodes en nieuwe onderzoeken een steeds beter beeld van de prehistorische dieren. Zo weten we nu dat de T. rex geen sprinter was en dat de meeste dino’s hun tong niet konden uitsteken.

En nu meent een team van paleontologen en kunstenaars, met behulp van de laatste onderzoeken, de meest nauwkeurige reconstructie te hebben gemaakt van de T. rex. Erg goed komt het roofdier er alleen niet vanaf; hij is naakt en mollig.

Lees ook: ‘Tyrannosaurus rex was geen sprinter’

Naaktmodel

Misschien wel de grootste aanpassing ten opzichte van vorige modellen is dat deze T. rex geen veren heeft. Een aantal wetenschappers denkt namelijk dat de reus vroeger veren had, maar deze onderzoekers vinden dat onzin.

Om tot hun resultaat te komen, spitten hoofdonderzoeker RJ Palmer en zijn team meer dan twintig gepubliceerde papers door over de T. rex en zijn uiterlijk. Ze besteedden in het bijzonder veel aandacht aan een artikel dat in 2017 in Biology Letters is gepubliceerd dat suggereert dat de T. rex dus niet gevederd was op sommige plekken van zijn lichaam. Sterker nog, de kans is groot dat hij überhaupt niet gepluimd was.

Ook paleontoloog Lars van den Hoek Ostende (Naturalis Biodiversity Center) is blij dat deze onderzoekers van die theorie afzien. “Ik ben nog nooit zo blij geweest met een naaktmodel”, zegt hij. “Al dat gedoe met veren, terwijl ook de huidige grote beesten hun vacht verliezen. Naakt dus.”

Lippen

“Wat het team in plaats daarvan heeft gedaan, is publicaties raadplegen die op basis van vergelijkingen met levende dieren de spieren op de botten brachten om ook hierin de meest waarschijnlijke oplossingen te zoeken”, mailt paleontoloog Dennis Voeten.

“Een andere geraadpleegde publicatie die kleine huidafdrukken van verschillende soorten tyrannosauriërs vergeleek concludeerde dat T. rex hoogstwaarschijnlijk geen veertjes had, zoals sommige familieleden uit China dat wel hadden, maar juist een relatief gladde huid met kleine schubben. De paleoartiesten lieten zich zelfs inspireren door kleine zenuw- en bloedbaantjes in het bot rondom de kaken, waaruit ze afgeleid hebben dan T. rex mogelijk een soort van  lippen’ had.”

Giswerk

Maar hoe gedetailleerd de onderzoekers en kunstenaars ook te werk zijn gegaan, het gaat hier niet om getoetst (peer reviewed) werk en het bevat nog steeds veel gissingen. “Wetenschappelijke reconstructies van uitgestorven dinosauriërs worden door nieuwe ontdekkingen en de technologische vooruitgang geleidelijk steeds beter, maar omdat we ze niet aan levende voorbeelden kunnen spiegelen zullen ze altijd als een interpretatie moeten worden gezien”, zegt Voeten.

“Hoewel sommige delen van de reconstructie op een zekere mate van speculatie berusten vind ik wel dat het een waardevolle visualisatie is van wat we vandaag de dag weten over dieren die meer dan 66 miljoen jaar geleden zijn uitgestorven. Met dit model in de hand kunnen we zoek gaan naar nieuwe puzzelstukjes om het beeld steeds verder compleet te krijgen.”

Een gigantisch schilderij van de reconstructie wordt getoond in het New Mexico Museum of Natural History and Science als onderdeel van een tentoonstelling.

Bronnen: Saurian, ScienceAlert