Boek: Wat we niet kunnen weten

Naomi Vreeburg

05 juli 2017 09:13

Wat we niet kunnen weten

Zijn er wetenschappelijke vraagstukken waar we maar geen vat op weten te krijgen? Jazeker. En ze staan in dit boek!

We ontdekken de kleinste deeltjes, verkrijgen kennis van sterren die miljoenen lichtjaren van ons zijn verwijderd en bouwen de meest complexe kunstmatige intelligentiesystemen. Het is bijna niet voor te stellen dat er nog grote vraagstukken zijn waar we maar geen antwoord op krijgen. Toch bestaan ze.

In het boek Wat we niet kunnen weten gaat hoogleraar wiskunde Marcus du Sautoy op zoek naar deze randen van de wetenschap. Natuurkundigen lopen bijvoorbeeld geregeld vast op de vage quantumwetten en sterrenkundigen weten nog altijd niet wat er precies gebeurde in het universum voordat de Big Bang zijn knallende entree maakte.

Inderdaad, het is behoorlijk pittige materie die Du Sautoy aansnijdt in het boek en sommige passages zijn dan ook lastig door te komen. Toch probeert de hoogleraar alles zo goed mogelijk uit te leggen aan de hand van alledaagse objecten, zoals een dobbelsteen en een polshorloge. Dat maakt de materie al een stuk toegankelijker.

**** | 400 pagina’s | € 29,95