De maan vanuit het perspectief van Apollo 13-astronauten

Laurien Onderwater

26 februari 2020 12:59

maan apollo 13

De NASA heeft een filmpje in 4K vrijgegeven dat toont wat het Apollo 13-team zag toen het ongepland om de maan cirkelde.

Een reis naar de maan, inclusief landing, is natuurlijk verre van een routineklus. Maar na de succesvolle missies van Apollo 11 en 12 moest de vlucht van Apollo 13 toch vooral een herhaling van zetten zijn. Maar zoals je weet verliep die reis heel anders dan gepland.

Om na de ramp veilig terug te keren op aarde moest het ruimtevaartuig een ronde om de maan maken, zodat het de zwaartekracht hiervan kon benutten om zich weer naar de aarde te laten slingeren. Precies van die ongeplande reis heeft de Lunar Reconnaissance Orbiter – die sinds 2009 om de maan cirkelt – nu haarscherpe beelden gemaakt.