Picture Perfect: komeet Neowise

Laurien Onderwater

13 juli 2020 08:59

Neowise

Om je werkweek goed te starten, elke maandag een tof wetenschappelijk of technisch beeld op onze site. Deze keer: een veelzijdige ruimteplaat.

(Amateur) sterrenkundigen zijn de laatste tijd in de ban van komeet C/2020 F3 Neowise. Doordat de komeet de aarde zo dicht passeerde, was hij met het blote oog te zien.

Neowise

Neowise scheerde op 3 juli langs de zon en is sindsdien weer op weg naar het gebied buiten ons zonnestelsel. Naarmate het hemellichaam dichter bij de zon kwam, werd zijn staart langer. Dat komt doordat de komeet uit ijs en puin bestaat. De hitte en straling van de zon zorgen ervoor dat het ijs aan het oppervlakte van het ruimterotsblok sublimeert: het gaat over van een vaste staat naar gas en fijnstof.

Vanuit het ISS was de komeet met staart en al eveneens goed waarneembaar, toont deze foto die is genomen op 5 juli. Niet alleen zien we links op de plaat Neowise; rechts schittert planeet Venus als ‘ochtendster’. En er recht boven staan de Plejaden, een sterrenhoop in het sterrenbeeld Stier. Wat een veelzijdige plaat.

Foto vanuit het ISS genomen. Links zie je komeet Neowise, rechtsonder planeet Venus en er recht boven de Plejaden. © NASA/ISS