Robot haalt ingeslikt voorwerp uit lichaam

Naomi Vreeburg

15 mei 2016 11:00

ingeslikt voorwerp

Per ongeluk een batterijtje of ander voorwerp doorgeslikt? Deze origami-robot moet het eruit halen.

Het komt nogal eens voor dat mensen – met name kinderen – kleine voorwerpen zoals muntjes inslikken. Dit kan meestal weinig kwaad, maar een batterijtje dat in je slokdarm terecht komt, kan nare gevolgen hebben. En alleen al in de VS komen duizenden mensen per jaar naar de Eerste Hulp met dit probleem. Maar nu is er een mini-robot ontwikkeld die de voorwerpen eruit vist.

Ingeslikt voorwerp

Het botje is gemaakt van gedroogde varkensdarm en een kleine magneet. Wanneer je het inslikt, is het opgevouwen. Eenmaal in je lichaam ontvouwt de robot zich en kan met behulp van externe magneten naar het ingeslikte voorwerp worden gebracht. Daar trekt hij het voorwerp dat vast zit los en leidt het via het spijsverteringskanaal naar buiten.

De robot is nog een concept, maar heeft al een succesvolle test ondergaan. De onderzoekers aan het MIT hebben een maag van een varken gekocht en gevuld met water en citroensap om de zure omgeving van een echte maag na te bootsen. Daar hebben ze een batterij in gegooid en deze met de origami-robot eruit weten te halen.

Vegetarische versie

De volgende stap voor de onderzoekers is ervoor zorgen dat de robot zonder externe magneet kan bewegen. Wie weet ontwerpen ze ook nog een vegetarische versie van de bot.

Onderzoekers kwamen een tijdje geleden met nog een andere oplossing voor ingeslikte batterijen: een coating.

Bronnen: MIT via EurekAlert, The Independent