‘Heelal scheurt over minimaal 2,8 miljard jaar uiteen’

Naomi Vreeburg

27 februari 2016 10:30

Oerknal

Portugese wetenschappers hebben berekend wanneer ons heelal op zijn vroegst uit elkaar wordt getrokken.

Ons universum komt een keer tot een dramatisch einde. De grote vraag is alleen hoe. Een van de mogelijkheden is de Big Rip, waarbij ons heelal uit elkaar wordt getrokken. De zogenoemde donkere energie die het heelal steeds sneller doet uitdijen, zou de boosdoener van zijn. Maar hoe lang hebben we nog voordat dit noodlot ons treft? Zeker nog 2,8 miljard jaar, zo zou blijken uit nieuwe berekeningen van Portugese wetenschappers.

16,7 miljard jaar

Het goede nieuws is dat wij ons nergens zorgen over hoeven te maken, aangezien we over 2,8 miljard jaar sowieso allemaal met een tuintje op onze buik liggen. Het minder goede nieuws is dat in 2012 werd gedacht dat ons heelal een veel langer leven was beschoren. Chinese onderzoekers berekenden toen dat het heelal op zijn vroegst over 16,7 miljard jaar uiteen zou worden gescheurd.

Maar tussen 2012 en nu hebben we meer kennis gekregen over donkere energie en andere materie in ons universum. De Portugezen hebben de meest recente informatie van het heelal gebruikt voor hun berekening en komen zodoende op een ander getal uit dan de Chinezen.

Eeuwigheid

En wanneer vindt de Big Rip op z’n laatst plaats? “De bovengrens reikt tot in de eeuwigheid”, vertelt hoofdonderzoeker Diego Sáez-Gómez aan New Scientist. De mogelijkheid is dus nog niet uitgesloten dat ons universum voordat het tot een Big Rip kan komen langzaam uitdooft (Big Freeze) of ineenkrimpt (Big Crunch).

In KIJK 12/2014 hebben we een artikel gewijd aan de mogelijke eindes van ons heelal. Je kunt het op eLinea teruglezen.

Bronnen: ArXiv.org, New Scientist