Paprika ‘voelt’ aanwezigheid basilicum

kijkmagazine

08 mei 2013 09:00

Paprikaplant

Een zaadje van een paprikaplant heeft het door als er basilicum in de buurt groeit. Zelfs als alle bekende signalen van zo’n basilicumstruik worden geblokkeerd.

De paprikaplant groeit graag naast basilicum. Een basilicumplant maakt namelijk allerlei stofjes aan die onkruid dwarszitten. Bovendien houdt basilicum de bodem vochtig – ook fijn voor paprika. Het contact tussen beide planten vindt echter plaats op een mysterieuzere manier dan je zou denken, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Een paprikazaadje ontkiemt makkelijker in de buurt van een basilicumplant, zelfs het op geen enkele bekende manier met die plant in contact staat.

Zwart plastic

Evolutionair bioloog Monica Gagliano en plantbioloog Michael Renton van de Universiteit van West-Australië ontdekten dat door paprikazaadjes naast basilicum te planten. In sommige gevallen plaatsten ze daarbij een zwart stuk plastic tussen beide planten, dat alle bekende signalen blokkeerde die een paprikazaadje van een basilicumplant kan ontvangen (aanraking, licht of chemische signalen).

Uit dit experiment bleek dat paprikazaadjes in de buurt van basilicum beter ontkiemden dan wanneer er nergens basilicum was te bekennen – of er nu een zwart stuk plastic tussen beide soorten zat of niet. Oftewel: een paprikazaadje kan blijkbaar via een nog onbekende weg ‘aanvoelen’ of er basilicum in de buurt is en past daar vervolgens zijn groeigedrag aan aan.

Trillingen

En waar bestaat dat mysterieuze plantensignaal dan uit, dat zich niets aantrekt van een stuk zwart plastic? Volgens de onderzoekers is het mogelijk dat planten in hun cellen trillingen genereren. Uit die trillingen zou een andere plant of zaadje kunnen opmaken dat hij zich in de buurt bevindt van een soort die hem zal helpen groeien. Of juist het leven zuur zal maken, zoals in de plantenwereld ook veelvuldig gebeurt…

Bronnen: BMC Ecology, BioMed Central via EurekAlert!