‘Identiteit is de pijler van de beschaving’

KIJK-redactie

2014-02-04 11:00:44

Bernard Didier

Bernard Didier bedacht rond 1980 hoe je met een computer vingerafdrukken kunt herkennen en is nog steeds een reus op het gebied van biometrie. KIJK sprak met hem.

In ons land kregen wetenschappers en privacy-organisaties twee jaar geleden veel kritiek, toen de regering onze vingerafdrukken in een bestand wilde opslaan. Daarom staat het nu even in de ijskast. Maar veel andere landen zetten de plannen onverdroten door. En als de eigen bevolking de vingerafdrukken niet wil geven, zoals in de VS, dan moeten de vingerafdrukken van buitenlanders er maar in. Washington wil namelijk zo veel mogelijk mensen op aarde automatisch kunnen identificeren.

Het is de vraag of dit allemaal mogelijk was geweest zonder Bernard Didier. Deze Franse uitvinder bedacht rond 1980 als een van de eersten hoe je met de computer een vingerafdruk kunt herkennen, en werd met zijn bedrijf Morpho is marktleider op het gebied van biometrie. KIJK sprak hem over de toekomst, het belang en de gevaren van zijn vakgebied.

KIJK: Waar gaan we de komende jaren de grootste innovaties zien?

Bernard Didier: “Allereerst zal automatische gezichtsherkenning zich snel ontwikkelen. Dat komt doordat veiligheid steeds meer op de agenda staat. De vraag komt niet alleen vanuit de overheid, maar ook vanuit de gebruikers van smartphones en sociale media. Ik verwacht dat de discussie hierover nog steviger zal zijn dan bij de vingerafdrukken, maar desondanks zullen er veel toepassingen op de markt komen. Ook spraakherkenning hoort daarbij. Het gaat dan niet alleen over het identificeren van individuen, maar ook voor het beveiligen van mobiele transacties. Wij ontwikkelen manieren om veilig betalingen te doen. Op internet kun je elkaar niet in de ogen kijken, daarom zal je je identiteit op andere manieren moeten bewijzen. Als bedrijf moeten we de virtuele wereld in als we marktleider willen blijven.”

Waarom wilt u zo graag dat we automatisch aan ons lichaam herkend kunnen worden?

“Fraude met identiteit, waarbij mensen zich als iemand anders voordoen, komt veel voor. Zolang dat het geval is, is je bezit niet veilig. Identiteit is de pijler van de beschaving; dat is altijd mijn stellige overtuiging geweest. Zonder identiteit is het recht op privé-eigendom niets waard. Dit beschermen is de belangrijkste taak van een overheid. Nu zijn fraude en misbruik nog mogelijk. Zelfs een vingerafdruk kun je namaken. Morpho is daarom bezig de verschillende soorten biometrie samen te voegen, zowel gezicht als vingerafdruk en irisscan, om de nauwkeurigheid te verbeteren. Daarbij komt nog iets anders. De meeste biometrie die nu wordt gebruikt, is oppervlaktebiometrie. In 1985 begon ik al met methodes om mensen te herkennen aan hun elektrocardiogram. DNA-herkenning is een andere methode die niet aan het oppervlak blijft, maar het lichaam in gaat. Ik denk dat over dertig jaar biometrie een gehele fysieke beschrijving is van het individu; niet alleen van zijn vinger, maar van zijn hele lichaam.”

Maakt u zich nooit zorgen over uw technologie? Als je er verkeerde dingen mee wil, is het gevaarlijk spul.

“Goede vraag. Maar ik zie technologie als iets neutraals. Het hangt ervan af hoe je het gebruikt. In New York zijn bijvoorbeeld mensen die dronken in coma raken. De politie kan die herkennen aan hun vingerafdrukken om zo anoniem in hun medische profiel te kijken. Dit is heel nuttig. Het is net als kerntechnologie. Die is niet goed of fout, het hangt er maar vanaf hoe je haar gebruikt. Of sommige technologieën meer risico in zich dragen dan anderen? Ik kan alleen maar zeggen dat wij er als bedrijf van zijn doordrongen dat we vanuit de burger moeten denken. Wij begonnen met werken voor de politie. Daarna werkten we aan overheidssystemen. Nu staat bij ons de gebruiker zelf centraal. We willen niet geassocieerd worden met Big Brother-ideeën. Sommige biometriebedrijven vinden privacy onzin. Ik ben er vanaf het begin al mee bezig.”

Dit is een fragment van een interview, te vinden in KIJK 3/2014. Dit nummer ligt in de winkel van 6 februari tot en met 5 maart.

Tekst: Frank Mulder

Beeld: Yucatan







Podcast KIJK en luister via JUKE



Meer Artikelen