Te koop: verkeersvliegtuig, z.g.a.n.

KIJK-redactie

28 May 2013 13:00

Verkeersvliegtuigen van boven

Crisis of niet, de internationale luchtvaart groeit als kool en de vliegtuigproductie nadert recordaantallen. Opmerkelijk gevolg: steeds vaker belanden nog prima functionerende passagierstoestellen op de schoothoop. En juist dat zorgt voor nieuwe economische gevaren.

Torenhoge werkloosheid, bedrijven die bij bosjes omvallen, sociale onrust, hele landen diep in de problemen. De wereldeconomie is de schuldencrisis nog lang niet te boven. En er zijn geen hapklare oplossingen voor de problemen. De ene club profeten zegt: bezuinigen. De andere club huldigt het principe dat juist geld uitgeven de economie erbovenop helpt.

De luchtvaart lijkt het laatste idee te omarmen. Deze sector, die in het begin van de crisis keiharde klappen kreeg, is weer aan het groeien. Sterker nog: wereldwijd bestellen vliegmaatschappijen bij bosjes gloednieuwe toestellen.

Terwijl je zou verwachten dat de luchtvaartmaatschappijen juist nu met oude toestellen blijven vliegen, is de afgelopen twee jaar een groeiend aantal nog prima functionerende passagiersvliegtuigen op de schroothoop beland. Zo veel zelfs dat de gemiddelde leeftijd waarop verkeerstoestellen uit dienst worden genomen sterk is gedaald. Met andere woorden: niet alleen de technische levensduur van de vliegtuigen daalt, maar ook hun economische levensduur. En daarover is commotie ontstaan, want die laatste daling heeft enorme gevolgen voor de hele industrie – en voor de passagiers van de toekomst.

Dit is het begin van een artikel, te vinden in KIJK 7/2013. Dit nummer ligt in de winkel van 31 mei tot en met 27 juni.

Meer informatie:

Correctie:

  • In dit artikel staat op pagina 74 een bijschrift over de Boeing 787 Dreamliner bij een foto van een Airbus A-380. Uiteraard was dit niet bedoeling. Met dank aan Emile Doelwijt voor het melden van deze fout.

Tekst: Diederik Plug

Beeld: Shutterstock










Meer Artikelen