Hoe onethisch onderzoek de pil opleverde

KIJK-redactie

01 april 2011 13:00

Soms leiden bevindingen uit onethisch onderzoek tot iets goeds. Zoals de seksuele revolutie.

Ethische onderzoekers doen dieren zo min mogelijk pijn, schaden geen mensen en informeren hun proefpersonen over het doel van het onderzoek, de risico’s en de ongemakken die erbij komen kijken. Maar ethiek gaat vaak ten koste van wetenschappelijke kracht. Zou je nog even blij zijn met de pil die je vriendin elke dag trouw slikt als je weet hoe die is ontwikkeld?

Voordat het eerste anticonceptiemiddel in pilvorm op de markt kwam, werd het namelijk uitgebreid getest op arme dorpelingen in onder meer Puerto Rico. Amerikaanse onderzoekers bezochten het dorpje Humacao en maakten het vrouwelijke deel van de lokale bevolking blij met een ‘magische pil’ die zou zorgen dat ze nooit meer zwanger werden. Dat ze bij inname instemden met deelname aan een experiment en daarbij een driemaal hogere hormoondosis kregen dan de pil zoals die later op de markt kwam zou bevatten, verzwegen de onderzoekers.

Niet zo netjes, inderdaad. Maar zonder deze experimenten was de pil en de daarop volgende seksuele revolutie er misschien wel nooit gekomen.

Dit is een fragment uit de rubriek ‘6 zegeningen van onethisch onderzoek, te vinden in KIJK 5/2011. Dit nummer ligt in de winkel van 8 april tot en met 5 mei. De tekst werd geschreven door Jop de Vrieze.

Little Albert:

Trailer Das Experiment: