Wat als… iedereen opeens onvruchtbaar raakt?

KIJK-redactie

10 januari 2012 13:00

Onvruchtbaar

Deze keer in de rubriek ‘Wat als…’: wat gebeurt er als we allemaal ineens geen kinderen meer kunnen krijgen?

Een planeet zonder kinderen en een uitstervende wereldbevolking: het zou zomaar kunnen. Bijvoorbeeld als één van onze riskante experimenten met medicijnen, (on)vruchtbaarheid of bacteriën een keer helemaal uit de hand loopt. In het boek met de veelzeggende titel The end of the world. The science and ethics of human extinction haalt auteur John Leslie een experiment aan uit 1993. Aan de Washington University in Saint Louis hadden wetenschappers een nieuw anticonceptiemiddel uitgevonden, op basis van genetisch gemanipuleerde salmonellabacteriën. De reageerbuisbacteriën zorgen voor een onschuldige ontsteking in de darmen van (bewust) geïnfecteerde vrouwen. Die ontsteking triggert vervolgens antilichaampjes tegen bepaalde genetische componenten van mannelijk sperma. Resultaat: de vrouw is (tijdelijk) onvruchtbaar.

So far so good, maar wat, zo vraagt Leslie zich af, als het uit de hand loopt? “Een enkele dosis van dit anticonceptievaccin zou zwangerschappen voor enkele maanden moeten voorkomen. Maar wat als je ongewild geïnfecteerd raakt door andere vrouwen? Salmonellabacteriën zijn wereldwijd een grote besmettingsbron. Wellicht is de oorspronkelijk aangepaste bacterie geen probleem, maar wat als die zich gaat evolueren? En wat als een groot deel van de vrouwen wereldwijd permanent geïnfecteerd raakt en dan de rest ook besmet?”

Toegegeven: erg waarschijnlijk is dit scenario niet. De kans dat alle eierstokken ter wereld droog komen te staan, of dat al die miljarden legertjes zaadcellen stoppen met zwemmen, is vermoedelijk even groot als de kans dat België komende zomer het EK voetbal wint (voor de duidelijkheid: de Belgen hebben zich niet gekwalificeerd). Maar toch. Helemaal onmogelijk is het niet. Bij het experiment in Saint Louis liep alles goed af; het enige wat ooit nog van de anticonceptiebacterie werd vernomen, is een klein artikeltje in The New York Times. Maar Leslie maakt één ding duidelijk: wie zich op glad ijs begeeft, kan ook een keer hard onderuitgaan.

Dit is het begin van een artikel uit KIJK 2/2012, in de winkel van 13 januari 2012 tot en met 9 februari 2012.