Oorlog in je achtertuin

KIJK-redactie

03 januari 2012 13:00

Oorlog in je achtertuin

Niets zo weerloos als een plant, toch? Valt tegen. Om aan rupsen en konijnen te ontkomen, beschikken onze groene vrienden over een heel arsenaal aan technieken, van SOS-signalen tot amputatie.

Planten lijken op het eerste gezicht suffe wezens. Ze staan daar maar te staan, eeuwig op dezelfde plek. Maar wie goed kijkt, ziet dat planten bij hun voortdurende struggle for life allerlei ingenieuze trucs inzetten.

“Dat planten niet bewegen, betekent niet dat ze geen goede strategieën kunnen hebben om zichzelf te verdedigen tegen op de loer liggende vijanden”, zegt Marcel Dicke, een Nederlandse toponderzoeker die zich in Wageningen bezighoudt met de relatie tussen planten en insecten. “Eigenlijk zijn planten chemische fabrieken”, vertelt Dicke. “De ongeveer 300.000 plantensoorten op aarde maken naar schatting zo’n 200.000 verschillende stoffen. Daarvan kennen we pas ongeveer de helft.”

Vroeger werd gedacht dat veel stoffen die planten maken helemaal niet nodig zijn voor hun overleving, maar nu denken we daar heel anders over. “Zo houden ze zich staande in een wereld die barst van de planteneters”, aldus Dicke.

Dit is het begin van een artikel uit KIJK 2/2012, in de winkel van 13 januari tot en met 9 februari. De tekst werd geschreven door Raymon Heemskerk.