Begint de ziekte van Parkinson in de darmen?

Naomi Vreeburg

06 december 2016 13:00

parkinson

Amerikaanse onderzoekers claimen dat de darmen een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van Parkinson.

Bij Parkinson krijgen zenuwcellen in de hersenen het zwaar te verduren. Ze sterven namelijk af, wat bij de patiënt voor trillingen en stijfheid zorgt. It’s all in the brains, zou je zeggen. Maar onderzoekers van Caltech claimen dat de micro-organismen in onze darmen ook een belangrijke rol spelen in het ontwikkelen van de ziekte.

Parkinson en constipatie

Het is overigens niet de eerste keer dat een link wordt gelegd tussen het microbioom en Parkinson. Al eerder werd geconstateerd dat de patiënten vaak al jaren voordat ze symptomen ontwikkelen last hebben van hun darmen. Ze kampen bijvoorbeeld met constipatie. Ook zou uit eerder onderzoek blijken dat mensen met de ziekte van Parkinson een andere darmflora hebben.

De nieuwe studie focust zich op een deel van dit microbioom: zogenoemde synucleïnen. Dit zijn eiwitten die in kleine hoeveelheden voorkomen in gezonde zenuwcellen, maar bij mensen met de ziekte van Parkinson veranderen de synucleïnen van vorm en klampen ze aan elkaar, wat voor problemen zorgt. Tien jaar geleden ontdekten pathologen dat deze klompen eiwit ook in de darmen voorkwamen.

Uitwerpselen

De vraag die de wetenschappers van Caltech in hun studie probeerden te beantwoorden was of deze aan elkaar geklampte synucleïnen van de darmen richting de hersenen kunnen reizen? Dan is de kans aanwezig dat Parkinson in de darmen begint.

Om dit te achterhalen injecteerden de onderzoekers de uitwerpselen van Parkinsonpatiënten in de darmen van muizen. De dieren waren genetisch gemodificeerd zodat ze dezelfde symptomen vertoonden als mensen met Parkinson. Wanneer de uitwerpselen aan de muizen waren toegevoegd, verergerden deze symptomen. Ook konden de onderzoekers zien dat de synucleïnen naar het brein waren gekropen.

“Spannend en veelbelovend”

Bas Bloem van het Parkinson Center Nijmegen noemt het een gedegen onderzoek en vindt het spannend en veelbelovend. Ook neuroloog Bob van Hilten (LUMC) is erover te spreken. “Dit is een belangrijke doorbraak op weg naar behandelingen die de ziekte aan de basis gaan aanpakken.”

Wel moeten we erbij vermelden dat gezonde muizen die de uitwerpselen van Parkinsonpatiënten kregen geïnjecteerd geen symptomen ontwikkelden. De onderzoekers kunnen dus nog niet zeggen of de ziekte daadwerkelijk in de darmen begint. Ook moet verder onderzoek uitwijzen of hetzelfde resultaat zich voordoet in studies waar mensen de proefdieren zijn.

Bronnen: Cell, New Scientist