Bestaat er een link tussen darmbacteriën en mentale aandoeningen?

KIJK-redactie

06 juli 2022 16:00

darmbacteriën

Steeds meer studies vinden een link tussen darmbacteriën en mentale gezondheid, maar welke inwoners van onze darmen zijn ons ter wille en welke hebben kwade bedoelingen? En als we dat weten, kunnen we dan hersenproblemen als depressie en Parkinson via de onderbuik oplossen?

Begin jaren 2000 deden Japanse onderzoekers een stresstest bij zogenoemde kiemvrije muizen, die in een steriele omgeving zijn geboren en opgevoed. Hun lijfjes zijn volledig vrij van micro-organismen, als een onbeschreven blad waarop onderzoekers het effect van lichaamsbacteriën kunnen onderzoeken. De kiemvrije beestjes hadden véél hogere stressniveaus dan gewone muizen, concludeerde het Japanse team.

Ze wisten die stress vervolgens omlaag te krijgen met Bifidobacterium infantis, een goede bacteriesoort die ook in moedermelk zit. Het was een van de eerste studies die een link tussen de darmbacteriën en de hersenen aantoonden.

Psychische problemen

Dat er een link was tussen onze darmen en de hersenen was geen nieuwe gedachte. We hebben het niet voor niets over vlinders in de buik bij verliefdheid of spanning, of over onderbuikgevoelens. In het Engels is dat laatste zelfs letterlijk ‘gut feeling’, darmgevoel. Onderzoekers hadden ook al opgemerkt dat mensen met psychische problemen als depressie of angststoornissen vaker dan gemiddeld last hadden van een verstopte darm of diarree.

Maar pas sinds de jaren negentig liggen de darmbacteriën onder de loep, en hun rol in de communicatie richting de hersenen. Als we dat begrijpen, weten we hopelijk ook welke soorten we moeten koesteren en welke ons in de weg zitten. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan uitgezocht.

Dit is het begin van een artikel te vinden in KIJK 8/2022. Deze editie ligt in de winkel van 21 juli tot augustus.

Tekst: Anouk Broersma