Iets nieuws leren? Varieer!

KIJK-redactie

29 januari 2016 11:00

Het aanleren van een nieuwe vaardigheid gaat sneller als je tijdens het oefenen de situatie een klein beetje aanpast.

Is een van je goede voornemens een nieuwe vaardigheid aanleren, bijvoorbeeld een muziekinstrument bespelen of het beoefenen van een sport? Zorg dan tijdens het leren voor kleine variaties in de oefening. Uit onderzoek blijkt dat je de vaardigheid op deze manier twee keer zo snel onder de knie krijgt.

Oefening baart kunst

In het onderzoek kregen 86 mensen een motorische taak. Ze moesten een cursor volgens een vast patroon naar verschillende schermen sturen, zo snel en nauwkeurig mogelijk. Dus bijvoorbeeld eerst naar linksboven, dan naar middenonder. Een deel van de mensen herhaalde precies wat ze hadden gedaan 6 uur nadat ze met het patroon waren geïntroduceerd. De volgende dag werd gekeken hoe goed de deelnemers scoorden op de vaardigheid.

Een ander deel van de mensen kreeg, als herhaling van de opdracht, een aangepaste versie: ze moesten de muis iets anders bewegen om hetzelfde resultaat te krijgen. De volgende dag moesten ze het patroon uit de eerste sessie herhalen.

Het onderzoek kende ook nog een controlegroep. Deze groep mensen kreeg geen herhaalsessie 6 uur later, maar moesten zich de volgende dag gelijk bewijzen.

Sport

De mensen uit de tweede groep waren de volgende dag bijna twee keer zo snel en zo nauwkeurig in het uitvoeren van de taak dan de eerste groep. De derde groep presteerde juist 25 procent slechter dan de tweede groep.

Volgens de onderzoekers hebben deze resultaten toepassingen in het aanleren van bijvoorbeeld een sport. Door bij verschillende trainingen een bal of tennisracket met een net iets ander gewicht te gebruiken, zou je beter presteren tijdens de wedstrijden. Maar ook mensen die lichamelijke bewegingen opnieuw moeten aanleren, zoals weer leren lopen na een operatie, zouden erbij gebaat zijn.

De aanpassing moet echter wel heel klein zijn. Uit een onderzoek waar het team nu mee bezig is, zou blijken dat het spelen van een potje badminton tussen het leren tennissen in een te groot verschil is met het origineel. Er wordt dan weinig voortgang geboekt in de tennissport.

Bronnen: Current BiologyJohns Hopkins Medicine via EurekAlert!



De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."








Meer Mens