Picture Perfect: Anna’s kolibrie

Laurien Onderwater

20 juli 2020 08:59

kolibrie

Om je werkweek goed te starten, elke maandag een tof wetenschappelijk of technisch beeld op onze site. Deze keer: een dorstige kolibrie.

Elk jaar houdt de National Audubon Society een fotografiewedstrijd. Deze Amerikaanse vereniging, vernoemd naar de Frans-Amerikaanse ornitholoog John James Audubon, zet zich in voor natuurbescherming – en dan in het bijzonder voor de bescherming van vogels.

Dit jaar moest de vereniging een winnaar kiezen uit zesduizend inzendingen. En hoewel Bibek Ghosh zich met deze foto niet titelhouder mag noemen, kreeg hij wel een eervolle vermelding. Zowel van de National Audubon Society als van KIJK.

Anna’s kolibrie

Op de foto is Anna’s kolibrie (Calypte anna) te zien. Ghosh zegt over zijn foto: “Bij mijn huis in Fremont (Californië, red.) staat een historische boerderij met een fontein die als een magneet werkt voor vogels. Ik was bij de fontein op zoek naar grasmussen en andere migranten toen ik deze kolibrie interessant gedrag zag vertonen. Hij dook erin voor een drankje en bleef toen rondhangen om in het water te spelen, alsof hij een druppel probeerde te vangen.”