Dertien uitspraken van Stephen Hawking

Laurien Onderwater

14 maart 2018 10:14

Stephen Hawking quotes

Vanmorgen werd bekend dat een van de grootste wetenschappers van deze tijd, Stephen Hawking, is overleden op 76-jarige leeftijd.

De Britse kosmoloog is vooral bekend om zijn onderzoek naar zwarte gaten en singulariteiten (punten met oneindig kleine volumes en oneindig grote dichtheden, normale natuurkundige wetten gelden hier niet). Nog bekender werd Hawking na het publiceren van zijn boek A Brief History of Time (Het Heelal in het Nederlands).

Maar naast het feit dat de Brit een toegewijde en serieuze wetenschapper was, bezat hij ook een flinke dosis humor. Zo is één van zijn bekende uitspraken: “Life would be tragic if it weren’t funny”. Wij noemen nog twaalf andere quotes van deze bijzondere man.

Over werk en carrière

“Mijn doel is simpel. Het is een volledig begrip krijgen van het universum, waarom het is zoals het is en waarom het überhaupt bestaat.”

“Mensen die opscheppen over hun IQ zijn losers.”

“Vergeet niet omhoog naar de sterren te kijken en naar beneden naar je voeten. Probeer te begrijpen wat je ziet en je af te vragen wat het universum doet bestaan. Wees nieuwsgierig. En hoe moeilijk het leven soms ook lijkt, er is altijd wel iets dat je kunt doen en wat je kunt bereiken. Het is belangrijk dat je niet opgeeft.”

Stephen Hawkings proefschrift kun je hier lezen.

Over zijn ziekte

“Mijn verwachtingen werden teruggebracht tot nul toen ik 21 was. Alles is sindsdien een bonus”.

“Ik heb altijd geprobeerd de beperkingen van mijn toestand te overwinnen en een zo volledig mogelijk leven te leiden. Ik heb de hele wereld over gereisd, from the Antarctic to zero gravity. Misschien zal ik op een dag de ruimte in gaan.”

“Niemand kan het idee van een kreupel genie weerstaan.”

Over de dood en God

“Ik beschouw het brein als een computer dat stopt met werken wanneer de componenten ervan uitvallen. Er is geen hemel of het hiernamaals voor kapotte computers; dat is een sprookje, bedacht voor mensen die bang zijn in het donker.”

“Ik heb de afgelopen 49 jaar geleefd met het vooruitzicht van een vroege dood. Ik ben niet bang voor de dood, maar ik heb ook geen haast om te sterven. Ik heb zoveel dat ik eerst wil doen.”

“Het wetenschappelijke verslag is voltooid, theologie is niet nodig.”

“God zou kunnen bestaan, maar de wetenschap kan het universum verklaren zonder de noodzaak van een schepper.”

Humoristische uitspraken

“Helaas heeft Eddie Redmayne (de acteur die Stephen Hawking speelt in de film The Theory of Everything red.) niet mijn knappe uiterlijk geërfd.”

“Mijn arts-assistent herinnert me eraan dat, hoewel ik een doctoraat in de natuurkunde heb, vrouwen een mysterie moeten blijven.”

Beeld: ANP