Stof ‘weet’ wie je huisgenoten zijn

Naomi Vreeburg

26 augustus 2015 13:00

Het stof bovenop je deurposten weet wellicht meer van je huishouden dan je zou willen.

Het komt niet als een verrassing dat er in stof allerlei bacteriën en schimmels krioelen. Maar wist je ook dat deze viezigheid kan voorspellen of je met meer mannen dan vrouwen samenwoont? En of er een kat of een hond door je huis banjert? Dit hebben Amerikaanse wetenschappers laten zien in hun ietwat onhygiënische studie, gepubliceerd in Proceedings of the Royal Society B.

Ruim 1200 Amerikaanse vrijwilligers hebben het stof boven hun deurposten verzameld – een van de plekken waar het minst wordt schoongemaakt. Uit deze rotzooi blijkt dat elk huis gemiddeld 5000 verschillende soorten bacteriën en 2000 soorten schimmel bevat.

Mannen vs vrouwen

Twee huidbacteriën, Corynebacterium en Dermabacter, waren in grotere hoeveelheid aanwezig in een huis waar meer mannen woonden. Ook Roseburia, een bacterie die in onze poep settelt, kwam vaker voor in het stof als de heren in de meerderheid waren. Maar als het gehalte aan Lactobacillus hoog lag, spanden vrouwen de kroon. Niet zo gek, want deze bacteriën komen voornamelijk in het vrouwelijke geslachtsdeel voor.

Ook het soort huisdier dat je hebt, draagt behoorlijk bij aan de bacteriesamenstelling. Zo blijkt uit de studie dat honden het gehalte van 56 verschillende types bacteriën omhoog brengen, zoals Porphyromonas  en Moraxella. Bij katten betreft dit ‘slechts’ 24 types, waaronder Prevotella en Sporosarcina.

Geografie

Maar kunnen de wetenschappers ook nog iets afleiden van het soort schimmel dat er in huis rondzwerft? Jazeker. Deze types zeggen iets over de geografische locatie. De meeste schimmels komen namelijk van buiten naar binnen door de wind of doordat er aarde aan je schoenen blijft hangen – waar je partner behoorlijk pissig om kan worden.

Bronnen: Proceedings of the Royal Society B, University of Colorado at Boulder via EurekAlert!, The Guardian